Kolory są właściwością otaczającego nas świata. Kolor mebli, ubrań, kwiatów itp. wpływa znacząco na nasz nastrój. Za pomocą odpowiednich barw możemy optycznie powiększać, lub zmniejszać pomieszczenia. Kolory wykorzystywane są również w przekazie reklamowym, w celu dotarcia w głąb świadomości klienta i sprawienie, by poczuł on potrzebę posiadania i działania.
Szczególnego rodzaju bodźce związane są z kolorystyką reklamy. Nie bez powodu biżuterię sprzedaje się w etui obszytym czarnym aksamitem [1]. Psychologiczne uzasadnienie ma również czerwony lakier szybkich samochodów. Kiedy okazało się że kolor żółty potrafi czasami doprowadzić do mdłości, towarzystwa lotnicze zdecydowały się zupełnie zrezygnować z wystroju samolotów w tym kolorze. Na niekorzystny wpływ tonacji żółtej były narażone szczególnie te osoby, które cierpiały na chorobę lokomocyjną. W powszechnym odczuciu żółć kojarzymy z czymś obrzydliwym, jeżeli więc reklama będzie konfrontowała dwa produkty to ten zaprezentowany na żółtym tle może być odbierany jako gorszy, a nawet szkodliwy. Niechęć do żółtego koloru jest znana od tak dawna, że już średniowieczni malarze przedstawiali Judasza w żółtej tunice. Jeśli jednak żółty kolor pojawia się jako samodzielne tło, wzmaga apetyt oraz silnie podkreśla wszystkie czerwone elementy reklamy, przez co łatwiej ja zapamiętamy. Wykorzystali to twórcy reklamy herbaty Lipton. Czerwień w reklamie podkreśla emocjonalność przekaz. Oczywiście tam, gdzie pojawia się silne uczuciowe zabarwienie powinna istnieć natychmiastowa niemal możliwość zaspokojenia obudzonej potrzeby. Czas między silnym pobudzeniem, a podjęciem decyzji o zakupie powinien być jak najkrótszy. Również używanie innych kolorów nie jest wolne od psychologiczno-uczuciowych asocjacji. W ten sposób kolorystyka reklam nieomal całkowicie podporządkowana została potrzebie stworzenia nieuchwytnego image i nastroju [2].
Żółty Przyciąga uwagę, szczególnie, jeśli zestawiony jest z czarnym lub pomarańczowym. Przywiązanie do tego koloru znamionuje chęć uwolnienia się od napięć i nadzieje osiągnięcia szczęścia i sukcesu. Osoby preferujące ten kolor bywają niezdecydowane, często kupują na kredyt i bez namysłu. Kolor żółty w reklamie wyzwala chęć działania i spróbowania.
Niebieski
Osoby lubiące ten kolor pragną spokoju, harmonii i uporządkowania. Użyty w reklamie może sugerować, że zakup danego towaru wprowadzi odrobinę spokoju w życie. Ten najzimniejszy z kolorów, wykorzystywany jest w reklamie mrożonek oraz wszędzie tam, gdzie reklamowany produkt ma przynieść ulgę i odprężenie. Niemniej jednak użycie błękitu może spowodować konotacje ze smutkiem. Czerwony Wyraża silny pęd do sukcesu, mocnych przeżyć i pełni życia. Nie bez powodu samochody dla młodych ludzi pomalowane są na czerwono. Czerwień jest kolorem pobudzającym, zawierającym w sobie największy „ładunek aktywności”. Jest zatem odpowiedni, żeby wyzwalać impulsywna chęć zakupu. Czerwień wzmaga chęć do działania, wzmaga tez apetyt, dlatego jest wiodącym kolorem na opakowaniach zup i mrożonej żywności. Zważywszy, że czerwień podnosi męski appel, wykorzystuje się ja na opakowaniach kosmetyków. Osoby preferujące czerwień są zwykle impulsywne, a zakupy – szczególnie dokonywane w towarzystwie, są dla nich dobrą rozrywką.
Zielony Symbolizuje twardość, nieustępliwość i potrzebę uznania. Odcienie zieleni polecane są w reklamie kierowanej do biznesmenów. Zieleń jest symbolem zdrowia i rześkości, dlatego między innymi stosuje go 7-up. Osoby preferujące kolor zielony odznaczają się stałością i szczerością – co można wykorzystać, aby tworzyć przywiązanie do marki. Jednocześnie kolor zielony może prowadzić do rezygnacji z zakupów na kredyt gdyż budzi rozsądek i uświadamia konieczność podejmowania trafnych decyzji.
Fioletowy Fascynuje i oczarowuje ludzi niedojrzałych emocjonalnie.
Pomarańczowy Jest kolorem radości i rześkości. Wyzwala aktywność i dodaje sił. Uważa się przy tym, że jest właściwy na opakowania dla artykułów spożywczych; wraz z brązem przywołuje wspomnienie jesieni i nadaje się do reklamy owoców.
Brązowy Jest kolorem typowym dla ludzi, których cechuje brak poczucia bezpieczeństwa i ciągła frustracja. Z tego względu nadaje się do reklam produktów zapewniających bezpieczeństwo. Brązowy jest kolorem o męskim charakterze, kojarzy się z ziemią, ciepłem, komfortem. Używany może być w reklamie wielu wyrobów, szczególnie jednak w reklamie kosmetyków. Opakowanie w odcieniach brązu sugeruje, że wyrób jest godny zaufania. Jednocześnie kolor ten zniechęca do kupowania na kredyt, głównie dlatego, że obniża komponent agresywności.
Czarny Wzbudza uczucie litości, kojarzy się ze smutkiem i przykrym doświadczeniem życiowym. Dlatego reklama korzysta z niego aby zwiększyć pomoc charytatywną. Jest to również najbardziej wyrafinowany z kolorów, dlatego stosuje się go w sprzedaży przedmiotów luksusowych.
Agnieszka Kurzydlak
[1] M. Laszczak, Psychologia przekazu reklamowego, Kraków 2000, s.130 [2] Tamże, s. 132 |